Маурски ревивал у Мостару

Gimnazija

Псеудомаурски стил је правац у архитектури који се први пут појавио крајем 19. стољећа. Један од његових највећих поклоника је шпањолски архитект Антонио Гауди, који је у повијести запамћен као градитељ никад довршене цркве Саграда Фамилиа у Барцелони.
Овај стил, познат и као "маурски ревивал" је настао као протутежа сецесијском стилу који се такођер развијао половицом 19. стољећа. Главни ослонац псеудомаурском стилу је маурско-андалузијска архитектура, док су велик утјецај имали и остали правци у оријенталној архитектури.
Босна и Херцеговина се налази међу земљама у којој је овај стил највише дошао до изражаја. Аустроугарска власт је објекте од велике инфраструктурне важности углавном градила у овом стилу, док су у сецесијском стилу грађене углавном куће и виле.
Тако у Мостару можемо пронаћи неколико репрезентативних објеката овог правца у архитектури. Препознатљиви објект у псеудомаурском стилу је зграда Гимназије која је грађена од 1901. до 1903. године. Градско купатило изграђена 1914. такођер припада овом архитектонском стилу, као и зграда Медресе.
Међу објекте изграђене у овом стилу спада и хотел Неретва. Путописац Хенрик Реннер овако описује јединствени спој оријенталне, медитеранске и средњоеуропске архитектуре: "Но Мостар нема само херцеговачко обиљежје него и талијанско и врло јако источњачко. Та мјешавина у овој градској сподоби, к томе сада још и еуропски елемент, тако се доима, да Мостар сваког странца зачарава".

rudolfov_most.jpg
Међутим, објект који је требао бити изграђен у псеудомаурском стилу и постати симбол Мостара с почетка 20. стољећа никад није изграђен. Ријеч је о "Рудолфовом мосту". Овај мост се требао изградити сјеверно од Старог Моста између Мејдана (тада Трг принца Рудолфа) на којем се налазио касино и Башчина на десној обали Неретве. Овај мост на два ката је требао бити дуг 64 метра дуж којих су планирани дућани и ресторани. Мост није изграђен због почетка И. свјетског рата.
Разлог зашто су Мостар и Босна и Херцеговина обогаћени архитектуром псеудомаурског стила се може пронаћи у транзицији између оријенталне и стандардне еуропске архитектуре тог доба. Псеудомаурски стил је био савршен пријелаз између ова два стила, и кориштен је како би се урбане средине модернизирале без напрасног нагрђивања дотадашње архитектуре. (Б.И)

Иди назад