„МО Паркинг“ – Град за пјешака

MO Parking

Чекајући одлуку Градског вијећа о организацији мирујућег промета у Мостару, ЈП 'Мо Паркинг' задњих пет мјесеци ради пуном паром како би имплементирали  паркинг сустав, за који Управа 'Мо Паркинга' тврди да је најсувременија и најмодернија технологија темељена на еуропским принципима контроле и наплате паркиралишних мјеста.

Најсувременија технологија


У исто смо се увјерили посјетивши јучер просторије ЈП 'Мо Паркинг' и његове дјелатнике које раде на имплементацији информатичке опреме која ће се, након што градски вијећници усвоје одлуку, примјењивати на градским паркиралишним мјестима.
Директор 'Мо Паркинга' Младен Кнезовић провео нас је кроз просторије и појаснио како ће овај сустав у Мостару функционирати.
- Покушат ћемо уредити мирујући промет у граду и знам да је велик посао пред нама. Очекујем да се ове одлуке усвоје, мислим да се око истога више не би требало политизирати, сад су на реду техничке ствари. Сумњам да нетко може наћи примједбу на организацију оног што смо ми инсталирали. Информатички ова твртка почива на најсувременијој технологији и ми ћемо бити први у БиХ с таквим једним суставом, овај начин рада се примјењује и у Бечу и у Лондону, и не постоји нетко да нам може казати да смо технолошки или организацијски застарјели или слично, казао је Кнезовић.
Ускоро крећу с постављењем 110 паркиралишних аутомата, а уколико се одлуке усвоје, кренут ће се и са запошљавањем кадра. Већ су обавили разговор с дјелатницима Градске управе који су проглашени прекобројним и који су се одлучили да желе радити у овом подузећу. Неки од тих људи, појашњава Кнезовић, немају задовољавајућу школску спрему, али њима ће се омогућити дошколовање и обука и од њих ће све овисити. Уколико се желе уклопити, наводи, учити и радити, ту неће бити проблем, а они коју буду имали неке друкчије накане и који не буду хтјели мијењати навике, имат ће проблем.
- Планирамо их послати на обуку у Осијек или Загреб гдје ће моћи све научити о начину рада, дјелатници ће ићи на лице мјеста видјети како то изгледа, бит ће у ситуацији да буду контролори на пар дана. Нама не требају никакви каратисти нити силеџије који ће над људима проводити силу, од наших контролора желимо дискрецију и културу, који људима неће сметати нити их гњавити. Планирам и да педесет посто наших контролора буду жене, казао је Кнезовић.
Иако је првотном стратегијом предвиђено око 5000 паркиралишних мјеста која ће се наплаћиват, тренутачно је обиљежено око 1400 и с тим бројем ће се и кренути у наплату. Запослит ће се око 50 контролора, радит ће се у двије смјене, односно по 25 контролора у једној смјени. Један контролор ће надзирати око 60-70 паркиралишних мјеста.
- Наш контролор неће ходати по граду с торбом и људима наплаћивати паркирање, он ће са собом носити мини рачунало, које садржи и рачунало, мобител, камеру као и ГПС сустав, те мини принтер и морат ће савладати руковање најсувременијом технологијом. Таквих уређаја имамо 55 и већ су сви у функцији, сви имају СИМ картице, БХ телекома и ХТ Еронета.  Та мини рачунала повезана су с нашим средишњим централним сервером, и он је већ у функцији,  инсталиран и тренутачно је у фази тестирања, казао је Кнезовић.

Подигнути разину сигурности у граду

Директор 'Мо паркинга' је најавио и како ће се ускоро кренути с постављењем видеонадзора у граду, камере ће покривати сваки излаз из града, а ускоро ће се видеонадзором покрити свака паркиралишна локације, а очекују да се у тај дио посла укључи и МУП ХНЖ- а. На тај начин ће се, појашњава, увелике подигнути разина  сигурности грађана и њихове имовине. Сва зарада која се добије наплатом паркиралишних мјеста у граду, Кнезовић је казао како ће се иста враћати у град.

tl_files/Slike2011/mo_parking_pauk.jpg

- Све што зарадимо дат ћемо приједлог граду у што да се утроши, тај новац би се требао поновно вратити и улагати у нова паркиралишна мјеста, али и  зелене површине, није нам циљ сваки слободан простор претворити у паркиралишни простор.  Очекује се и како ће дио прихода ићи за изградњу подземних и надземних гаража, казао је Кнезовић.
Кад су у питању сами грађани, који су око увођења наплате паркирања имали опречна мишљења, Кнезовић је казао како су се при изради одлуке сами стављали у кожу грађана.
- Ми водимо рачуна о грађанина, није нам жеља радити нешто на своју руку. Прије креирања одлуке ставили смо се у улогу сутрашњих платиша и уносили у ситуацију како би се видјело да се размишљало о људима. За бројне категорије грађана имат ћемо повлаштене карте, почевши од станара, затим умировљеника, али и за запосленике. Цијене ће дефинирати Вијеће, али мислим да ће оне бити реалне и у складу с нашим стандардом, казао је Кнезовић.

Ревизија паркиралишних мјеста


Да би 'Мо Паркинг' почео с радом, поред одлука које чекају, намјеравају одрадити ревизију обиљежених паркиралишних мјеста.
- Нема смисла да се паркиралиште које није добро обиљежено, али и уређено, људима наплаћује. Не ћемо људима наплаћивати зрак, казао је Кнезовић.
Поред плаћања преко аутомата, СМС-ом, као и на благајни подузећа,  у догледно вријеме грађанима ће бит омогућено плаћање и картицом.

Надзор контролора


У подузећу ће постојати и сустав администратор који ће контролирати рад контролора.
- Сви ће бити под надзором, што је и колико урадио. Наплатни сустав је такав да нећемо допустити никакве малверзације ни пропусте, односно да се некоме наплати паркирање, а некоме не. Све ће бити транспарентно и према сваком возачу ће се поступати једнако, казао је Кнезовић.

Вијећници без договара


Расправа о наплати и организацији паркиралишних мјеста у Градском вијећу одржана је прије неколико мјесеци. На истој су испливали бројни проблеми кад су у питању паркиралишна мјеста и број аутомобила у граду Мостару. Упућен је и велики број амандмана о  којима би се вијећници требали изјашњавати на некој од идућих сједница Вијећа. Сви су сложни да мирујући промет у граду Мостару треба ријешити, но на који начин још се вијећници нису усугласили. Раније је постигнут договор да се, кад се крене с наплатом паркирања, наплаћују само улична паркиралишта, а изванулична и наплата паркирања станарима да иде у другој фази.

Дневни лист 8.9. 2011


Иди назад